söndag 30 oktober 2011

Kökets favoriter!

Mitt kök!
Vårt kök är inte det allra senaste utan har på vissa ställen 16 års slitage.
Då främst skåpluckorna från IKEA som är olivgöna och betsade. På sina håll så finns det ingen färg kvar alls. Vi har bytit ut bänkskivorna i samband med bygget av köksön.
Nu är det laminat" valnöt". Kaklet minns jag inte var vi köpte men jag gillar det fortfarande, det påminner mig om skymning en sommarkväll så där
lite rosa, ljusblått och grått..
Köket sitter ihop med vardagsrummet där braskaminen värmer gott. Det funkar att stå och hacka grönsaker samtidigt som man ser på tv eller pratar med dem i soffan. Jag älskar också direktkontakten med trädgården som man får genom
balkongdörren i köket och alla fönster.

Mina kära såskannor som är loppisfynd och de ärvda porslinsburkarna från Rörstrand får stå på en öppen hylla.
 Jag använder dem så klart både till vardags och fest.
Köket har fler loppisfynd som används flitigt, Bl.a. plåtburkar och silverbestick.
Olika sorters muggar för kaffe och the.
Humöret får avgöra vilka jag väljer. Det känns roligt att ha fina muggar och annat läckert porslin som blickfång eftersom köket har vitrinluckor lite här och där.

Matlagning hör ju så klart till köket så kryddhyllan nära spisen är en höjdare, även den från IKEA. Jag tycker att de har bra kök och tillbehör.
Priserna är humana och man kan komplettera och mixa lite som man vill. När köksön blev till så valde vi att ta andra luckor och handtag där och det känns inte fel alls.
Jag är glad att vårt kök anpassas efter ändamålen.
 Livet har ju olika skeden och plötsligt ändras behoven så,
köket är verkligen levande och föränderligt.
Vårt kök används till både det ena och det andra så total ordning och reda finns inte.
Det har hänt att vi vallat skidor på köksön.
Här växlar föremålen efter årstid och annat.
Nu pryds ön av pumpor och vit keramikljusstake.
Blommor finns det alltid i vårt kök.




Veckans dekoration!

Väldigt nöjd är jag med vår nya kyl och frys från Cylinda.
Vi fick offra 60 cm bänkyta men det är det värt.
Bra förvaring är ett måste. En annan bra sak med frysen är att den frostar av sig själv.
 Kanon.
Det var några av mina favoriter i köket.
Jag har så klart drömmar om ett nytt kök men
det här fungerar bra och får hänga med ett tag till..
Kram Pia


2 kommentarer:

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!