söndag 23 oktober 2011

Vid sjön!

Vackert eller hur?
Jag bor på andra sidan av den här sjön som heter Hosjön och om man mäter fågelvägen
så är det bara 500 meter ner
till sjökanten från vårt hus. Jag vill ju så gärna bo vid vattnet, men det här räknas inte.
Nu är det tyvärr ingen bra strand eller så utan bara en massa vass och väldigt svårt att gå där.
 Det tycker jag är jättesynd.
Jag vill kunna gå ut och sätta mig på bryggan och ta med min kopp med kaffe, eller snöra på mig skridskorna och skrinna iväg när det är is på sjön.
Jag vill kunna sitta och höra vågskvalpet och kluckandet. Jag vill kunna hoppa i plurret och svalka mig en het sommardag eller dra upp en firre till middag.
Så är det, just precis så är det.
Men om man vill så kan man gå ner till stranden/badplatsen på andra sidan det tar kanske 30 minuter och med bil 5 minuter.
 Tyvärr så är väl snart hela sjökanten igenväxt.
Det växer annat än vass vid sjön med tex. alar.
De små söta alkottarna är så fina och
passar utmärkt till dekorationer.
Jag plockade några idag och njöt i solskenet.
 
Vassen växer så in i vassen kan man säga.

En sten i vattenbrynet som liknar ett tjockt hjärta.

Här ligger de nu, alkottarna jag plockade tillsammans med
det fina, fina järnlövet som jag fick igår.
Jag älskar det!

Skön söndag!
Pia

2 kommentarer:

  1. Jättefint! Jag vill oxå bo vid vattnet! Ser inte ens nåt vatten från mitt hus, Jo, poolen på sommarn då ;)
    Kram

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!