tisdag 8 maj 2012

Nordens olivträd.


Presenten vi fick, ett silverpäron (Pyrus slicifolia) Pendula. Vad glad jag blir när man får presenter som man verkligen, verkligen vill ha men kanske inte springer och köper. Innan jag planterar det så ska vi bli klara med poolbygget. Jag hoppas det klarar en  kortare tid i krukan så länge. Jag är rädd att det kan komma till skada av byggjobbare och maskiner.

Vet inte så  värst mycket om det här trädet,
hur högt det blir eller om det bär frukt? Den ska kanske klara den här delen av landet  vi bor ju på gränsen mellan zon 3 och zon 4. 
Googlade!
Det blev visst lite frukter också som inte är goda fast fåglarna gillar dem läste jag.  Jag är mer ute efter medelhavskänslan så klart. Gillar den silvergrågröna färgen på bladen och lite knotig stam. Kan bli upp till 8 meter hög. (Nej ,det tror jag inte att det blir här.)
Den här bilden dök upp. Smakfullt tycker jag. 
Ulf Nordfjell - vann pris på Chelsea Flower Show!
Hans trädgård för The Daily Telegraph fick utmärkelsen
Best in show.
 Här kan man läsa mer om det.


Tänk vad mycket fint man kan göra med
 växter, trä och sten och en massa fantasi.
OK, lite pengar också behövs.
Ha en bra och kreativ tisdag!



4 kommentarer:

  1. Jag satte mitt silverpäronträd för ca tre år sedan. Det är helt översållat med vita blommor just nu! Jag visste inte att frukterna var poppis hos fåglarna. De sitter kanske och mumsar på dessa bakom min rygg :-)
    Håller med om att det är medelhavskänsla på det. Därför satte jag det i "poolrabatten". Allt för att kunna drömma sig bort till varmare länder.
    Lycka till med poolbygget!
    /Sylvia

    SvaraRadera
  2. Vad spännande med silverpäron, det blir säkert jätte fint!
    Ha en bra dag.
    Lotta

    SvaraRadera
  3. Hääärliga inlägg jag missat här:)) Silverpäron är bara sååå himla fint!!! Men det funkar inte här uppe hos mig, blir för kallt för det tyvärr... Ska bli spännande att se det på plats sen:)

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  4. Åh ett sånt skulle jag också vilja ha. Har spanat på detta på plantskolan, så kanske kan det komma ner i jorden lite senare i år. Lycka till!

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!