onsdag 27 april 2011

Mormorsrutor!



En present från min mormor Rosa som är 89 år. Hon har gjort den här fina pläden till mig under lampans sken i vintermörkret. Kan man bli annat än glad och imponerad. Det var hon, min kära Mormor som lärde mig virka en gång i tiden, då var det luftmaskor till en kudde eller,... jag minns knappt. Mormor är en härlig kvinna som är född i Skåne som enäggstvilling med "Moster Greta" ja nu heter de båda systrarna  faktiskt Hanna-Rosa och Anna-Greta men ödet bestämde att Anna-Greta skulle gå bort först. Nu lever Mormor ensam, efter många år med Morfar så klart på sin lilla täppa vid namn Röelid där hon liksom jag tycker om att påta i trädgården. Hon klarar sig själv och jag är djupt imponerad! När jag var liten så brukade jag och mina syskon bada i hennes Zinkbaljor som stog utplacerade i trädgården fyllda med vatten från gårdspumpen och uppvärmda av solen. Vi tjänade dessutom lite pengar, att spendera på Kiviks marknad genom att plocka jordgubbar i hennes bär- land, 50 öre/ 5 dl bär. Jag köpte en leksaksgramofon som spelade"Oh! Susanna.."och ett lyckobrev samt lite marknadskarameller. Lekarna på Mormors berg var fantasifulla och lite spännande, att palla lite svarta körsbär från grannens stora träd gjorde allt ännu mer spännande. På den tiden när jag var liten så fick man vid festliga tillfällen dela på en lemonad. Ja man fick dessutom göra sina behov på utedasset, vilket inte var så himla romantiskt. Men trots detta så har Mormor min varit en god förebild och gett mig många bra barndomsminnen.
Tack snälla mormor!



Bruksföremål från förr!


1 kommentar:

  1. Så fint skrivet! Kan riktigt se framför mig hur ni badar i Zinkbaljorna hos mormor! Kanske finns de t o m kvar än idag, baljorna! Och pläden är ju bara underbar!

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!