tisdag 24 maj 2011

Från hemlighus till Spa!

I det gamla huset från 1917 där äldsta sonen bor, finns ett underbart gammalt utedass. Det tycker inte dom , utan har fyllt det med däck, bilvård, utemöblernas dynor och lite annat som är bra att ha. Jag som suttit på utedass i min barndom kan väl i och för sig förstå avskyn. Fast visst var det lite speciellt när man gick ut på mormors dass, där tände man en ljusstump och satt och glodde på kungen som nästan alltid fanns avbildad på dassen.  Ovanför dörren finns det tre små rutor täckta av en gammal spetsgardin som bara sitter där och har så gjort i många år. Nostalgi! Väggarna har tapetserats med gamla tidningar och vackra bilder av blommor. Jag har läst om försvunna kvinnor och annat spännande. Den smidda haspen är bara så vacker.
Mitt badrum som inte längre är ett BAD rum,  jag kastade nämligen ut badkaret förra året. Det har jag ångrat vid några tillfällen, senast i går. Speciellt när man velat krypa ned i ett hett bad fullt med bubblor och en kandelaber på sidan med vackra levande ljus som brinner. Jag har själv designat, kaklat och bestämt att det skulle vara pärlspont blandat med vitt kakel. Handfatet kommer från en skola i Uppsala där det brunnit.  Där skulle allt skulle bytas ut och mitt lilla handfat hamnade på Rödbyladan, ett ställe där Uppsala kommun förr sålde begagnade grejer. Jag tror jag gav 200:- för både badkar och handfat. Kaklet fick jag av en moster till min F.D. Svåger. Längs väggen löper hyllor i betsad furu med konsoler i svart gjutjärn. Jag förvarar mina produkter där som går i grönt och rosa. Oliv och Ros.

Det var ju lite mer krångligt förr, att hålla sig ren och göra sina behov.  Man fick bära in vatten och värma på spisen. På gårdsplanen i 1917-tals huset står gårdspumpen, så himla charmig och grön. Den har faktiskt  fungerat ett tag. En packning har visst raserat men den ska få nytt liv i sommar. I mina föräldrars gästrum står ett gammalt Pott-skåp med tidsenlig inredning. Är lite avundsjuk på denna men tycker verkligen att den pryder sin plats där på den tjusiga äkta mattan.


Ett svep från mina herrars toa!





Till höger i bild står en fin antik tvättfats-ställning. Vi hittade den vid ett ödetorp och tyckte att vi kunde ge den nytt liv. Den står utanför mitt växthus och jag använder den ofta för att få bort jord och annan smuts från händer och naglar. Skönt att slippa gå ända in..Till vänster en modernare möbel i gjutjärnsmodell. Jag förvarar smycken och handdukar samt träningskläder i de fina korgarna från IKEA.

Till sist en vacker rönnbärskvist till den kritvita frottén. Fotograferad i mammas badrumsskåp! Ha en skön Tisdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!