söndag 19 juni 2011

Väggarna talar!

Söndag är vilodag sägs det.
Jag vet inte det jag.
 Eftersom vi vilade i går och halva fredagen så fick det bli hårt arbete i dag.
Vi lånade en Tigersåg, tycker att det var lite kul med tanke på djurparksbesöket i går.
Nå väl jag återkommer till de senare.
Tigersåg är väldigt bra att ha när man ska riva gamla väggar.
På bygget i huset från 1917 så hittade vi dessa gamla tapeter bakom
panelen i köket.
En grön variant syns svagt bakom den lila/rosa.

I mellan väggarna fanns det gamla tidningar som agerat vindskydd.
Intressant läsning!
Fattar att huset genomgått en tilläggsisolering under andra världskriget.

Om jag mot förmodan har levt ett liv förrut
så tror jag att jag varit med om andra världskriget.
När jag ser på filmer eller läser romaner som handlar om utrotningen av judarna
så känns det i själen som om jag varit med om allt det hemska som beskrivs.
Inbillning? Ja kanske det.
Hur som helst så är det spännande att riva och rota i det förflutna.
Jag hitter influenser till det nya blivande köket och hallen.

När jag återhämtat mig
ska jag fortsätta läsa i de gamla tidningarna

Ta hand om er/ Pia

2 kommentarer:

  1. Häftigt! Spar både en bit av tapeten och av tidningen (med datumet) och gör en tavla av det! Kanske tillsammans med ritning på utbyggnaden eller så ;) Tufft och kul att ha kvar!
    Kram! / Maria

    SvaraRadera
  2. Håller med Maria! En kollega renoverade ett gammalt hus i Ua och hittade en gammal tidningssäck på vinden. Den innehöll flera olika svenska tidningar med samma datum, som på olika sätt skildrade tyskarnas invasion någonstans (minns ej vilket land). De ramade in förstasidorna från alla tidningarna och satte på väggen. Ett stycke hemsk historia.

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!