torsdag 17 november 2011

Ett sommarminne!

Jag gick igenom gamla foton som jag har i en skokartong.
Där hittade jag dessa bilder på mig från 1980.
Jag mindes plötsligt allt så tydligt.

Bilderna är tagna av en kompis
Sommaren 1980 tillbringade jag delvis i Nynäshamn.
Jag hade träffat Mia våren innan i Cortina på en skidresa.
Hon bodde på en stor gård eller gods
på Torö i närheten av Nynäshamn. Det såg faktiskt ut som ett riktigt slott.
Jag blev ditbjuden på semestern. 
Rummen var tidsenligt inredda med äkta stora mattor, härliga soffor och antika möbler.
Toaletten var så där häftig med vattenbehållaren i porslin på väggen
 och en kedja som man drog i när man spolade. 
 Intill köket fanns en liten pigkammare.
Det fanns matsal och stora härliga allrum, högt i tak med ornament.
På övervåningen fanns biblioteket och alla sovrum.
Trädgården var i etapper som i Frankrike. 
Jag kände mig som en riktig prinsessa.
Jag blev några år senare bjuden på hennes bröllop,
men jag kunde tyvärr inte närvara.
Jag undrar så vad som hände med Mia.


Det var så häftigt att vara där och uppleva skärgården.

Vilka härliga dagar det var, vi hängde med grabbarna som hade båtar.
Visst kalla mig kuttersmycke om ni vill.
Men det finns absolut inga romantiska berättelser alls, sorry!
Jag njöt ändå av varenda sekund.
Ni som känner mig vet ju att jag tycker havet är det bästa som finns .

Livet ombord började tidigt på morgonen.
Vi fiskade rödspätta eller om det kanske heter skrubbor.
 På morgonen la vi ut nät, och så efter ett tag var det dax att vittja,
man vadade ut i vattnet upp till midjan och drog loss fiskarna. Sedan åkte vi in med fisken till hamnen och is lådorna.
Ny fångad fisk tillagad i båten och så solen och det salta vattnet.
Går inte riktigt att beskriva känslan.
Sååå coolt och skönt!

Resten av dagen låg man i fören och solade. Ja ibland fick man faktiskt skrubba däck!
På kvällarna gick vi i land, drog in på puben och käkade, drack och spelade musik.
 Ja de var ett gäng musikaliska kompisar. Trumpet, gitarr och skönsång. Vilka gigg! 
Tror faktiskt att några spelade in en skiva eller fler.
Vissa kvällar ankrade vi till på en ö och bara njöt av allt.

Tänk vad livet har mycket att erbjuda om man bara tar för sig.
Härliga minnen är underbart så mitt råd till alla är...
Lev livet fullt ut!
Har ni något sommarminne att dela med er av?

Kram!

Pia Gustafsson

1 kommentar:

  1. Fina kort! Så underbart och härligt med såna fina minnen. Minnen som man alltid har med sig och kan plocka fram och njuta av.
    Du har rätt...man ska njuta av livet fullt ut!!

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!