söndag 8 januari 2012

Alpklematis


Clematis alpina `Albina Plena´
Här är min vita alpklematis, den är så fin tycker jag.
Nu har den inte alltid varit så här fin för den
brukade bli uppäten av bladstekeln.
Varje år lika dant, helt kaläten.
Maken tyckte vi skulle ta bort den, men så råkade en av sönerna gräva av den och vi trodde den var död.

 
Snabbt köpte vi en kaprifol i stället och
planterade på samma ställe.
Vi gjorde en liten förändring samtidigt.
Här var det tidigare gräs som aldrig växte så vi lade
 markväv och singel på den här lilla platsen.
Vips så växte den vackra alpklematisen upp och sedan dess har inga bladsteklar synts till.
Kaprifolen växer den med men inte lika kraftfullt ännu.

Här är 2010 års blommor i
Zinksamling på singelplätten.

Skön söndag!

3 kommentarer:

  1. Heisann!

    Supert! Ha fin tur.
    Så nydelig alpeklematisk. Jeg har blå og rødaktig, aldri sett hvit før ;:OD)

    SvaraRadera
  2. Å vad vacker den är,tur att sonen grävde av den,inget ont utan det har nått gott med sej,Ha det,maggan

    SvaraRadera
  3. Jättefin alpklematis!! Jag har en blå variant som jag planterat vid förstukvisten!!! Ser såååå fram emot att se om allt jag planterat tagit sig till våren:)

    Jättefina bilder du visar!!!!

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!