onsdag 4 januari 2012

Älskade tulpan!


Visst är det mysigt när de första tulpanerna slår ut?
Jag älskar tulpaner och sätter nya lökar varje höst.
Den här hösten så vet jag inte riktigt vad det blev nerpetat  
och det är lite av tjusningen,
en överaskning som kommer någon gång i Maj.
Lika överraskad blir man när de inte kommer tillbaka
därför att sorken ätit upp lökarna.
Nu tänker väl alla på rådjuren, men de har faktiskt inte käkat på mina tulpaner. Jag tror att de är tacksamma för att vi ger dem mat när det råder sträng vinter och så går de helt enkelt
till grannen i stället.

Den här var en lite dyrare sort som jag tyvärr inte kan namnet på.
Jag ska bli bättre på att kunna namnen så småningom.
 I dag fick jag en tidning från bokklubben Hem och Trädgård och
denna gång var det just en bok om tulpaner med där.


Underbara bilder från den boken, här ovan vackert
vit kombo i vårrabatten.
Nedan bilder ur boken från wij trädgårdar.


Här kan ni provläsa lite i Stora tulpanboken
av Susanna Rosén
(Hi, hi! det var ju lite komiskt att heta Rosén
och skriva om tulpaner.)

bild från allt om trädgård.
odla.nu
Skulle så gärna vilja åka till Holland, tänk att få se alla tulpaner och allt annat fint och vet ni vad?
någongång så ska jag åka så det så.


Här är min januaribukett förra året och så fort helgen är över så kommer det en stor fin blandad bukett in igen.
Har ni någon favorit tulpan?
Jag älskar alla jag....
Kram!
Pia Gustafsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!