söndag 22 januari 2012

Kulturarv!


Alla bilder idag kommer från Impecta fröhandel.

Sådär ja, nu är alla fröer beställda, Phu!
Svårt att välja och prioritera.
Jag vill ju ha allt nästan men, det går ju inte för sig.
Plånboken säger Stopp!
 I år ska vi prova lite nya sorter i grönsakslandet .
Rotkörvel tex. har jag beställt för jag är nyfiken på den och
för att den är utrotningshotad.
Rotkörvel i gruppen Speciella Växtgrupper hos Impecta Fröhandel (9817)
Aubergin "Black Beaty" ska jag också prova i växthuset.

Aubergin i gruppen Grönsaksväxter hos Impecta Fröhandel (9803)

Den här gången har jag gjort medvetna val av frön och verkligen försökt valt de fröer som har märket
"kulturarv"
när det funnits den valmöjlighet.

På blomfronten så kör jag lite
med samma gamla vanliga,
 den här tex. hade jag förra året och gillar den jättemycket.

Hängpetunia i gruppen Ettåriga blomsterväxter hos Impecta Fröhandel (369)
'Sophistica Lime Bicolor'

Dvärgkrage i gruppen Ettåriga blomsterväxter hos Impecta Fröhandel (8261)
Ageratum i gruppen Krukväxter hos Impecta Fröhandel (16)
Indiankrasse i gruppen Ettåriga blomsterväxter hos Impecta Fröhandel (8811)
Coleostephus multicaulis 'Goblin' Dvärgkrage, 
 Indiankrasse Tropaeolum majus 'Alaska' och
Ageratum "blue mink"
till "tupprabatten" med samiska färger.
Summa sumarum så blev det 25 påsar fröer.
Jodå, jag vet att det säkert blir fler .
Lite små kompletteringar av det jag glömt eller
något annat kul som dyker upp.

Hur som helst så är det så roligt
och jag längtar jättemycket.


3 kommentarer:

  1. kul att köpa de kulturarv märkt fröerna ,jag hade åxå oerhört svårt att säga nej till mej själv när jag gjorde mina beställningar
    ha det så gott
    maggan

    SvaraRadera
  2. Så fint det blir hos dig, i sommar! Jättefina bilder från skuggrabatten i tidigare inlägg. Jag vet vem jag ska fråga om råd ;) Det enda JAG vet är att jag vill ha rosor och pioner. Sen kan det ju vara fint att kombinera det med något ;)
    Den där röda lådan i plåt, är ju bara för underbar. Å fröpåsarna och de svarta pinnarna... Gillar!
    Stort TACK för de fina orden och att du skickar tillbaka awarden till mig! Ska ta tag i det och skicka vidare i veckan =)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hihi.. ja man blir nästan ruinerad på alla fröer man vill ha.. :)
    Ser att jag nog har missat en massa inlägg hos dig. Dags att läsa ikapp. :)
    Kramar!

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!