tisdag 17 januari 2012

Tidens fart!

Sitter och funderar lite över än det ena och en det andra.
 Mellansonen drog ut i världen,
till Thailand och stannar borta en hel månad.
Världen har krympt, det går ju nu förtiden att ta sig
till andra sidan jorden på ett kick.
Tiden den rusar liksom fram fort, fort
och jag vill stanna upp den lite.


Det gör jag genom att titta tillbaks i tiden.
Tiden kanske inte slutar att gå bara för det,
men det är roligt att se hur de gjorde förr.
 Här är en vägg på det gamla utedasset.
Massor av bilder på trädgårdsväxter fint
uppsatta med blå häftstift.
 Eller varför inte limma upp tidningsbilder för att
minska draget mellan plankorna i väggen.



Intressant att se utvecklingen från hasp till moderna assalås.

 Spännande att tänka sig in i hur de levde och hade det
då för ca. 100 år sedan.
Tänk att bära in vatten och sedan bära ut det igen.

Att göra sin morgontoalett i ett sånt här handfat!


Att använda zinkbaljor för tvätt och bad.

Att vara tvungen och elda i underbara kakelugnarna
som höll värmen i kyliga vinternätter.


Jag har också zinkbaljor, det är så fint med blommor i,
jag har ett gammalt handfat bara för att det är roligt,
jag eldar i min kamin för att jag vill ha mysigt.
Jag har rinnande vatten både in och ut.

 
Jag har det väldigt, väldigt bra här i nutiden.
Jag hoppas sonen kommer att ha det bra,
  kommer hem hel och hållen för att berätta om sin resa
till andra sidan jordklotet. 





2 kommentarer:

  1. Ja visst är det fantastiskt vad utvecklingen har gått framåt.Det är inte länge sen som man tvättade i sjön...tur att man ar tvättmaskin nu:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det berit! jag kan inte kommentera din blogg tyvärr vet inte vad som är galet.

      Radera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!