tisdag 15 maj 2012

Döds sjuk kornell!

Hej!
Börjar med att välkomna mina nya följare. Alltid roligt med nya bekantskaper. Idag är det lite tråkigheter som jag tänkte ta upp. Det är ju tyvärr inte bara ett paradis i trädgården.

Vad är det som händer med mina buskar tro? Förra våren så var två ginstar döda, en stor schersmin och körsbärsträdet var totalt torrt. Då skyllde vi på sorken.
Nu vet jag inte vad det här är men visst ser det skumt ut?
Ja det är väl bara att såga ner eländet. Åh!! jag som tyckte så mycket om att sitta och titta på dess vackra röda grenar och härliga bladverk.
Jag kollade upp om det är någon sorts sjukdom som drabbar just korallkornell. Det var det så klart. En svampsjukdom som härjar runt bland (Cornus sibirica 'Alba')  måste  tydligen vara noga med

att skära av grenen ända nere vid marknivån
 (10 cm upp är för mycket att lämna)
Lämnas stumpar kvar kan det bli ingång för svampar och sjukdomar.
 Jaha då vet jag det.

Någon annan som har drabbats av detta där ute i blogglandia?


2 kommentarer:

  1. Fy, vad tråkigt! Hoppas att den återhämtar sig snart!

    SvaraRadera
  2. Men, så tråkigt! Jag har inte någon kornell (ännu ialla fall). Hittade några röda kvistar på min skräphög som grannen lagt dit och de trädde jag ner i min sticklingsrabatt och nu har de skjutit fina skott. Låter jag dem sitta ett tag, så kanske det blir rötter på dem.
    Mitt plommonträd har dött tyvärr. Fick det av ett barn när jag slutade i barnomsorgen.
    Ha det gott i din trädgård!
    Nu ska jag gå och plantera fuchsiasticklingar.
    Kram

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!