fredag 3 augusti 2012

Enköpings parker!

 Tänk att det äntligen skulle bli av, Enköpings parker. Startade med en god kopp kaffe på ett av stadens charmiga cafeér. Jag skulle ta en bild och upptäcker att jag glömt minneskortet hemma i datorn. Ingen fara det går ju att köpa ett nytt. Tur att det inte var kameran jag glömt. 

Jag hittar en  annan intressant skylt.. Hälsans stig där ska jag gå.  Det splitter till lite av glädje eftersom att hälsa ligger mig varmt om hjärtat.  Bra att det kopplas ihop, hälsa och trädgård. Just det Dr. Westerlund kom ju härifrån...Fniss, jag vandrar på med lätta fötter längs stigen.

 Jag börjar i Drömparken som är en perennpark inspirerad av naturen. Design Piet Oudolf. Att ens försöka beskriva detta är omöjligt det måste ses. Mina bilder får väl gestalta lite grann.
 När jag går där så tänker jag på hur mycket folk och rörelse det är där. En sitter och fiskar en gammal dam och en katt solar sig på en bänk, de yngra färdas fram på rullbrädor och inlines eller cyklar. Vid ån sitter folk och läser, pratar äter, kramas någon svalkar sig i en av fontänerna. Gemytligt och vackert.

Sedan fortsätter jag förväntansfullt längs ån på hälsans stig till Blå trädgård.

 Läckert!
Lite längre ned så kommer man till Idéträdgårdarna. Här är det små trädgårdar anlagda av tex. skolor, föreningar och plantskolor. Det finns även design av världskändisar som Noel Kingsbury
Ett roligt tema, från norr till söder visade
 fjäll, skog, kust, gotland och skåne.




Här vid det svarta lilla växthuset reagerade mina känslor kraftigt, kanske för att det var skarpa linjer, starka färger och ett märkligt lugn. Eller för att det bröt av så markant mot allt det andra.

 Jag varken hann eller orkade med alla parkerna, det finns väldigt många kan jag lova. Här kan man läsa mer om man vill. Eftersom sonen numera bor där så går det väl fler tåg kan jag tro.


3 kommentarer:

  1. Ja, de där minneskorten.... ;)

    Så fina bilder, Pia! Och fin text till!
    Just ett svart växthus, skulle jag vilja ha, med en grund av grå tegelsten, ca 4-5 skift. Kanske mina fingrar blir grönare då? ;)
    Vad härligt att ha sonen i Enköping, då blir det enklare för dig att komma iväg till parkerna!

    Kram /Maria

    SvaraRadera
  2. Hade jag vetat att de har så fina parker i Enköping hade nog stoppen blivit mer än vid McDonalds, mer så har inte besöken i Enköping blivit...det skall det bli ändring på. Fina och rogivande bilder.
    Ha en fin dag.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jättefina bilder på suveräna planteringar!
    Det är vackert där/Kram/Iréne

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!