fredag 10 maj 2013

En stödmur behöver hjälp...

 
Man behöver inte känna sig sysslolös när man har trädgård och hus. Det finns alltid något man behöver fixa eller laga. Det gäller bara att välja det som är viktigast och nödvändigast.
Vår slipersmur har haft sina glansdagar och vi skulle verkligen behöva göra något åt den.
 
Här skulle det räcka med att skrapa bort mossan och dra över med slipersolja.
 
Här måste vi byta ut delar i trappan.
 
 Att köpa dessa på trävarufirman är inte samma sak som riktiga slipers. Fast vad gör man?
 
 Det behövs också grävas ur och räta upp hela muren. Då måste jag först gräva upp mina perenner och plantera i krukor. Jisses!  Ser ni vinkeljärnen, där ska muren vara egentligen. Här behövs det en lång järnvägssliper på 2,40. Den som ligger överst är helt upprutten.

Vårkragar, aklejor och praktlysing 

 Nu kommer det roliga...
Jag och maken åkte förbi ett hus där det låg sliprar som just tagits bort. Senare på dagen så träffade vi ägaren på Ica och eftersom jag känner honom lite så vågade jag fråga om han skulle kasta dem. Ja, vill du ha dom finaste? Självklart sa jag.
 
 Så här skulle jag också kunna tänka mig att ha det.
Lite mer underhållsfritt.
 
Eller så här i lite mer varm ton.
 
Tre  bilderna ovan  lånade från här
Det finns det absolut inte plats för i vår budget, så vi får hålla till godo med det vi har. Fast önska och drömma det får man alltid.
 
 
 Jag har en plan och detta får bli före-bilder. Slutresultatet kommer senare. Nu ska jag bara övertala mina hjälparbetare.
Tunga grejor detta. Klarar inte av det ensam i alla fall.

Kejsarkronor & fänrikshjärtan

Kanske det är onödigt jobb, kanske borde vi riva bort allt och satsa på nytt. Hur skulle ni ha gjort?
 








2 kommentarer:

  1. Ja du, jag hade väl lappat ihop med slipersen ni fick men börjat att spara lite i en speciell släntsparbössa för snart så ger nog alla gamla slipers upp, de varar ju inte i en evighet.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Kanske börja om på nytt? Min morfar gjorde fina etager med stora stenblock och till det stentrappa. Jättefint, minns jag!
    Kram och lycka till!
    PS vilket flyt att ni kunde få några slipers :-)

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!