lördag 27 juli 2013

Vätskekontroll!

 
 Det är daller i luften, ett sånt där sommardaller som man längtat länge efter. Jag gillar hettan och torkan på något vis. Gillar när gräsmattorna är frasigt gulbruna. Gillar när det är vindstilla och lite kvalmigt.  Jag har latat mig och låtit ogräset få växa lite. Latat mig därför att jag kan och ingen annan än jag bryr sig.
Jag har bara vattnat krukorna och i växthuset för att jag trott att det inte var någon fara. Men jag hade visst fel där. Maken undrade lite försynt om det skulle vara så, det brukar aldrig vara så här fult i rabatterna säger han. Hmmm! Rensa själv då tänkte jag först. Äsch! Jag gör det, blir nog bäst så. Det var då jag märkte hur fruktansvärt torrt det var. Katastroflarm. TUUUUUT!!!
 
Kanna på kanna och slangen fram, här ska det bli en rotblöta. Gick runt länge igår och blaskade. Startade dagen idag med en runda till. Bland persiljan fick jag syn på något cerisefärgat..Vad är detta nu då?
 
Blomstertobak som frösått sig själv, fniss! så fin den är tycker jag
 
 Jag vattnar vidare och beundrar varje liten växt och varje liten blomma. Tittar, funderar, sniffar lite och tittar igen. Tänk att ett sånt yttepyttelitet frö kan bli en sådan stor blomma. Lite jord, näring och så vatten simsalabim... Vit blomstertobak som doftar ljuvligt om kvällen. Den har däremot inte frösått sig själv .
 
En kanna här och en kanna där....
 
 
Pinnen som jag fick av kassörskan på Ica, om ni minns den .
 
Den ska blomma nu, kanske idag eller i morgon. Pinnen är en änglatrumpet, en törstig rackare, dricker huuur mycket som helst. Varje dag ca. 1-2 kannor.
 
 
Fåglar och ekorrar och andra småliv är också törstiga. Ett fat vatten med trädsvampar i så att humlor och andra insekter kan ta sig upp om de trillat i.
 
 
Jag behöver några glas vatten jag med, fast paraplyet kan jag nog skippa. Verkar inte bli något regn på ett tag.. Skönt!




1 kommentar:

  1. Nu regnar det för fullt i Uddevalla. Behövligt för all svamp och blommor och natur...men jag uppskattar sol mer....

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!