fredag 12 juli 2013

Växthusodling- uppföljning Del 1.

Jag testar ju att odla "tvättgurka" eller loofah som den heter. Så här vacker var blomman ca. 5 cm i diameter. Den har växt kraftigt och har redan ringlat sig ända upp i taket på växthuset. Ska den pollineras undrade jag, men nej jag skippade det. Han som jag fick den av, sa inget om det.
Det behövdes inte för nu är det  redan små fruktämnen. Jippie vad roligt. Tänk vad kul att pynta i badrummet med egen "tvättgurka". Snygga att ge bort i present tillsammans med en dusch crème.
 
Dessa bilder är tagna idag och blomman på första bilden togs i förrgår. Nu går det undan må jag säga. Varma, soliga dagar mycket vatten och gödning jo det är ett nöjsamt pyssel där ute.
 
 
 Jag har sett ett klipp om hur man ska skörda och göra med dem. Jag visar det senare om dom blir så som jag tänkt mig.
 
Sedan odlar jag ju vattenmelon och en bockhornsblomma (Proboscidea louisianica compacta.) Hur det går för dem visar jag så småningom. Vill passa på att  återigen tacka alla läsare och bloggare för att ni finns. Tänk vilken värld som öppnat sig för mig och vilka underbara vänner jag fått.  Blogga ska vara bra för hälsan har jag läst. Det stämmer bra det. Här finns en artikel om det.
 




 

 
 




4 kommentarer:

  1. Kul! Heja loofahn. Hoppas att de hinner växa sig stora och granna innan hösten.

    Kram

    SvaraRadera
  2. kul med växter som växer och blir frodiga
    så,man ska inte äta den
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Vad är en tvättgurka? Tvättnötter har jag hört talas om...

    SvaraRadera
  4. Spännande med tvättkurka! Den ser ut att trivas fint hos dej : )
    /Cika

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!