lördag 21 juni 2014

Odlingsrapport!

Nere i vårt grönsaksland är det numera maken som huserar. Jag brukar bara kika in ibland för att se om det vuxit något eller för att dra upp lite salladslök.  Hans vattningssystem syns lite. En perforerad slang som kopplas på utifrån för jämnare vattning. Här kan man läsa mer om det.
 
Vi odlar i pallkragar och en del hemsnickrade lådor. Nytt för i år är hallonen, dom gula goda. Dom verkar ha tagit sig bra. (Dom står på friland.) På våren så öser vi i hönsgödsel och lite ny jord om det ser ut att behövas. Sedan vattnar vi bara och rensar/gallrar såklart. Ja vi och vi , jag gör så gott jag kan och hinner. Där nere växer också vinbär, krusbär, sparris, potatis och rabarber. En fläderbuske står också intill och har massor med blomklasar.
 
Det som alltid brukar gå  väldigt bra är lök. Både röd och gul brukar vi ha och även silverlök, men det hittade jag inga sättlökar av i våras tyvärr. Tycker den annars är mild och användbar till det mesta.
 
Morötter och rödbetor blir det också bra skörd av. Mellan lådorna i själva gångarna har vi lagt dagstidningar och sedan flis. Nu börjar det komma lite ogräs men annars så håller det bra och bryts ned naturligt. Enkelt att göra om och få snyggt igen.
 
 
I växthuset ser jag att vattenmelonen har satt små kart. Flera i år än förra året. Jag har inte penslat så det funkar tydligen ändå. Insekterna har fått gjort sitt. Vindruvorna ser också toppenfina ut.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!