tisdag 1 juli 2014

Min trädgård!

I dag tänkte jag visa lite bilder från trädgården, ja det växer fast det bara är dryga 10 grader här. Jag är ju väldigt förtjust i rosa toner och gärna tillsammans med grått och blått. Ja rött också fast det kanske skär sig i vissa ögon.
 
 
Nere vid infarten så står det röd rosa nejlikor i mjölkannorna i år. Nejlikor blommar länge och kan överleva vintern om man gräver ner dom på ett bra ställe. Vid den lilla stenmuren blommar rosenmyntan tillsammans med jättedaggkåpa.
 
 
Sedan följer vi plattgången förbi en av uteplatserna där det blommar rosa petunia och lila hänglobelia tillsammans med vit, ja vad är det? strandkrassing kanske. Mitt i alltsammans står en blekgul jättetagetes och små solcellslampor som knappt funkar.
 
Sedan kommer man till växthuset. Där blommar kaprifolen för fullt så vackert tycker jag och humlorna gillar den också, som fått en egen liten holk.
 
 
 
 
I portalen hänger det blåa amplar med hängpetunior, kan vara svarta men kan vara lila/vita också. Vi får se.
 
Går man sedan igenom portalen så ser man en rabatt på höger sida med lite blandat och det rosa finns även här. Jätteskuggbladets rosa vippor är fina och lyser upp lite i grönskan.
 
Tittar man rakt fram så ser man entrén, där blommar det inte så mycket så jag förstärker det med krukor på trappan. 
 
Lite taklök  hjärtat.
 
Till vänster finns en liten grusad plats. Där är det skönt att sitta tidigt om morgonen om solen skiner. Härlig skugga där senare på dagen. Min nyrustade trädgårds stol väntar på solen lika mycket som jag.
 
Här finns det också en kaprifol men den är gul/vit bara liite rosa i den. Den samsas med en klematis. Lustigt men vi trodde klematisen dött och så planterade vi dit en kaprifol istället. Ja dom avlöser varandra så fint.
 
 
I krukorna ska det så småningom blomma dubbla vita och lila petunior. Hoppas det i alla fall.
 
Ja det var en lite titt i min trädgård. Den andra sidan tar vi en annan gång. Jag ar inte skrivit ut alla vetenskapliga namn och så men om någon undrar så hör bara av er så kan jag berätta vilka sorter det är.
 
 
 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!