söndag 6 juli 2014

Andra sidan och lite fulheter.

Strax bredvid eken så står en fläder. Den är full av blommor och det doftar så där speciellt. En blandning av sött och beskt. Här sluttar tomten ganska så mycket och vi är nästan aldrig här i norra änden. Ursäkta att ni ska behöva se den fula cementblandaren, men där vid gärdesgården så har vi en utgång mot hygget. Jag orkade inte släpa bort den. Om jag klippt bort den så förstår man inte riktigt läget. Bastuns tak skymtar i högra hörnet.
 
Sedan rundar man hörnet på huset och där växer det vallmo, lavendel, fingerborgsblomma och annat smått och gott. Jag undrar vad de gula är för något som hittat hit. Hoppsan en oklippt ros, fult!
 
 Nu är vi på sydvästra sidan och äntligen är poolen insynsskyddad från det hållet. En liten humleholk här också. Maken snickrar holkar i alla möjliga storlekar till allt från fladdermöss till humlor.
 
Silverpäronet i förgrunden och bambun till höger. Till vänster en vidjehortensia och stormhatt.
 
I muren som inte blev i ordning i våras heller, så växer det praktlysing. Dom har tagit över kan man säga. Runt poolen växer det rosor, fingerborgsblommor, stormhatt tagetes och zinnia. Solrosor ska det finnas också om inte hönsen tog alla. Dom var inne och sprätte runt här så plantorna låg spridda lite här och var.
 
Den fördömda stenen ligger kvar, åhhh så ful... jag fattar inte riktigt hur det är möjligt. Fniss! Man vänjer sig vid det mesta. Under fönstret växer det oregano och lite kryddtagetes. Med betoning på lite...Änglatrumpeten ser ut att behöva en större kruka och lite gödning.
 
Brokigt och lite rörigt men det blommar. Ganska så mycket ogräs är det också men ibland så måste man vila sig också. Jag hinner sedan när det blir semester.
 
Inte mycket till blomning i rabatten här. Snart så ska floxen slå ut och klematisen. Hönsen har skuttat runt lite här med så den låga tagetesen som jag satt i framkant och den höga Linné  i bak lyser med sin frånvaro. Ful vattentunna också men bra.. Pelargonerna får dra åt sig uppmärksamheten. Dom är åtminstone fina.
 
Om man vänder sig om så ser man äppelträdet. Det har fått ohyra i år igen. Trist! Sedan jordgubbstornet som skyddas mot skatorna av en fulhet till. Den gröna näthyddan. Här odlar vi lite potatis, persilja och bondbönor.
 
Ja då har vi gått ett varv. Bara att slå sig ner med en kopp kaffe och njuta av sommaren. Jag struntar i allt det fula och fokusera på det som är vackert.

3 kommentarer:

  1. Så roligt att få följa med på en tur i trädgården! Har följt dig sen januari och inte fått se helheten förrän nu äntligen. Jag tror man har en förmåga att bli lite extra kritisk i sin trädgård när man ska visa upp. Det känns bara gott att se en hederlig cementblandare och nåt hörn som inte är designat. Undrar alltid var folk har sina saker när allt är helt undanplockat och det inte finns ett enda projekt inom synhåll. Själva har vi svårt att koncentrera oss på ett projekt i taget. Här tycks alltid ligga en sand- eller jordhög, bra-att-ha stenar travade bakom nåt uthus och hönorna har som vanligt hjälpt till på fel ställe eller solbadat i nyrensade rabatten. Hönor ja, så kul att du har höns också. Har du inte heller nämnt tidigare, fast jag kan ju ha missat nåt inlägg.
    Tycker du har det jättemysigt (saknar bara en bild på hönsen).
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt du har! Jo, man försöker ju välja sina vinklar ibland ... Jag fick rikta kameran väldigt speciellt när jag skulle fota pioner häromdagen så jag inte skulle få med en gammal kyl och frys som stod ute på gården ... Vidjehortensian är jättefin, jag längtar tills de blommar!

    /Jenny

    SvaraRadera
  3. tack för rundturen, alltid lika roligt att få sig en helhetsbild av hur vi bloggare har det i sina trädgårdar! Du har jättefint, lummigt och mysig! Och liknande stenuteplats som jag ;) Och poolen, blir avis på att ni har riktig pool!
    Sött litet silverpäron, ja jag tycker mitt växer sakta också men det hade rätt hög stam från början, men själva kronan tycker jag itne har rört på sig så mycket.

    Kram Gunilla

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!