söndag 13 juli 2014

Petuniorna.

Godmorgon härliga söndag. Ja idag tycker jag att söndagen är härlig eftersom semestern börjar på måndag. Jag dricker kaffe och myser och tittar på bilderna från i går. Eftersom det var så soligt så blir de inte bra. Jag skyndar ut i dag eftersom det är lite mulet. I dag ska petuniorna få tävla. Va?? Ja jag tänkte att ni kunde få rösta på vilken ni tycker är finast. Om ni vill alltså. Klart man gillar alla så är det ju. Annars hade man ju bara en sort kanske. Fniss! Ok här kommer dom nu på parad.
 
 
Först ut kommer en rosa som jag absolut vet ska vara dubbel,  lila och vit. Så den har jag inget namn på. En buspetunia kanske.
 
Det sitter två amplar i portalen så jag hoppas den andra är likadan. Men sån tur har jag nog inte att två buspetunior skulle av en slump hamna i amplarna. Sedan kommer en annan ampel.
 
Den här har jag fått av mamma som tog frön förra året. Som synes så är det lite rosa i den med. Mystiskt! Tror ni blommorna vet att jag gillar rosa? Jag väljer att tro det. Ha Ha! Livet blir lite roligare då. Vetenskapen kan ju vara lite trälig då och då. Ungefär som grammatik. Ja, ja det var en parantes. Därför så är det inga vetenskapliga namn med men det tar jag reda på sedan om någon vill veta vad man vinner.
 
Sedan den svarta som ju är speciell. Jag hade ju önskat mig en vit vägg där denna kunde hänga och synas lite mer.
 
Jag har ju det inne i uterummet men det blir för varmt där inne tror jag bestämt.
 
Dom blekrosa stora petuniorna i blåa urnorna ser lite väl bleka ut på bild. Men dom ska självklart vara med i omröstningen.
 
Jag har inget namn på dom heller eftersom jag hittade dom på ICA omärkta.
 
 
Sedan sist ut kommer de dubbla vita och lila eller violetta om man så vill.
 
Frösådda och uppvuxna i växthuset. De enda som klarade av en frostnatt, 6 plantor.
 
Då är det bara att rösta på. Alla som röstar och lämnar en kommentar är med i en utlottning. Jag drar tre vinnare som får välja frön från valfri petunia. Dom fröna kommer skickas senare såklart. Uppe i vänstra hörnet lämnar du ditt svar.

3 kommentarer:

  1. Hej Pia! Jag röstar absolut på den svarta, urläcker, jag hade en förra året som blev jättestor i växthuset. Det är för tokigt för jag har inte en enda petunia i år och det har aldrig hänt förr!
    Ha en skön söndag och härlig semester. Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Amen Pia, du kan ju inte göra såhär. Allesammans är ju så fina på sitt sätt. Hur ska jag kunna välja en? Tittat igen och beslutat mig för den svarta eftersom den du har verkligen är svart, många andra svarta är mer åt mörkt purpur.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Dubbel lila vit är snyggast, den ser ut som en dansös från 1700 talets Frankrike! Leif

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!