fredag 6 maj 2011

Böna och be!

Intressant samtalsämne idag på rasten, om just religon. Vi talade om en kvinna som offrade till ett väsen i burk, ja hon drack det vin som hon i burken ville ha, hon rökte en god cigarr för att hon där i burken önskade så. Minns inte vilken religon det var men jag tyckte det var coolt!


Bror Hjorts altartavla i Jukkasjärvi!

Hur står det till i hus och hem egentligen? Inte lika öppet som att yttra sig om vilken klädsmak eller inredningsstil man har men ändå. Jag undrar lite!  Själv är jag både döpt och konfirmerad och har erkänt min tro i Svenska kyrkan en gång för längesedan. Jag besöker kyrkan vid skolavslutningar, barndop, bröllop och begravningar och faktiskt på semestrar för att se olika sorters kyrkors byggnadstil och dekorer. Hmm! Jösses! Här kommer mitt kultur och konst intresse fram igen.

Sen då? Tittar mig omkring här hemma och hittar symboler och skrifter, (syftar då på bibeln som står i bokhyllan) där inne finns även min Buddha som en av sönerna inhandlat på en resa till Tibeth. Vad mer då? Jag har ett smycke i form av ett kors, jag har änglar lite här och där, en buddistisk böneskål från Indien som en annan son köpt, men är jag troende? Ja på ett sätt, för jag tror verkligen på någonting, jag tror på livet, jag tror på lycka, jag tror på fred på jorden och jag tror på Kärlek och handen på hjärtat visst har jag bett till GUD om fint väder, om framgång och lycka, för livet och mina barns hälsa. Vem har inte det? Jag har också åkallat andra makter som kanske inte bör nämnas här och då mer ofta än jag borde. Kan meddela att vi haft ett rent helvete lite då och nu!


Læstadius inledde sin kamp mot alkoholmissbruket. Denna kamp fick stor betydelse för levnadsförhållandena i Norrbotten och förödande alkoholskador ersattes hos många av helnykterhet Læstadius insats blev på så sätt avgörande såväl religiöst som när det gäller den samiska befolkningens överlevnad.

Trevlig fredag!
 Pia.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!