torsdag 26 maj 2011

Husets hjärta!

Här gör man lite av varje, mest handlar det om mat och om ätande men även annat. Vi sitter ofta här samlade runt köksön för att snacka, läsa, spela kort ibland, och även mecka med div. saker.
En gammal laptop stationerad för snabb info.
 Den gillar jag inte!
Jag fejade lite i morse innan jag åkte iväg. En fundering var hur det skulle se ut när jag kom hem. Det kan hända saker när tonåringen kommer hem från skolan eller när maken har ledig dag, men snopen blev jag när allt såg exakt likadant ut vid hemkomsten.

Köket har förändrats under årens lopp. Vi startade med ett skafferi stort nog att gå in i med hyllor och hyllremsor i spets. Här fanns allt från porslin till syltburkar och specerier. En vattenskada satte stopp för denna praktiska sak.
Köket fick istället en vinkel med hörnskåp och det gamla skafferiet revs och ett litet rum blev ett eget rum åt mellansonen.
Nu pryder de vackra gamla tingen en öppen hylla på köksväggen, samma sort som i badrummet svart järn och betsad furu. 

Ok, åren gick och så ville jag plötsligt ha en köksö. Efter mycket om och men så inhandlades det bänkskåp och specialbeställd bänkskiva och så byggde vi vår Ö. Den blev aningen större än jag trott.
 Ut åkte det gamla furubordet och de röda stolarna från IKEA.
Ön slukar massor av saker som tex. konserver, servetter och ljus, vaser, skärbrädor, och en massa annat som är bra att ha!
Nu ska jag erkänna en sak,  jag saknar mitt gamla köksbord ibland, särskilt när man ska duka fint och ha middagsbjudningar. Det är inte lika festligt att sitta runt ön och slå knäna i lådhandtagen.
Den är ändå bra och snygg.

En stor kall öl på köksbänken.
Ser gott ut!

Ett bra kök inspirerar till att laga god mat och har man bra råvaror och lite fantasi så lyckas man för det mesta.
"Pannbiff med champinjoner och potatisgratäng".


Kravodlat från egen trädgård.

Kök-hälsningar från Ryttarängen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!