lördag 14 maj 2011

Växthuset och jag!


Nu ska vi titta in i mitt lilla växthus, det har maken byggt till mig av gamla glaspartier från sthlm:s tunnelbana. Lite restvirke från ett bygge, ja sånt man använder för att gjuta grunder med fick bli gavlar. Målningen och inredning står jag för. Här inne trivs jag vet inte riktigt hur många timmar jag tillbringar där. Jag odlar lite av varje. Vindruvor, gurka, sallad har redan skördat flera gånger, persilja och så förgror jag rabatternas alla blommor. Allt från tageetes till luktärt och surfinor. Kålrotsplantor finns, purjolök och tomater, chili som jag fått av en vän står där med små fina frukter. Köpte fikon förra året men den klarade sig inte men jag är ändå glad.
På en av hyllorna  i växthuset står några plåtburkar och diverse fröpåsar. Några av fröerna är redan sådda medans andra får vänta på varmare klimat. Lägg märke till min svarta burk som pryds av Rosor; Suck!


Vita luktärter på tillväxt, kommer att dofta ljuvligt i Augustinatten.

Hoppsan var det här gurka eller squash? Ja vi får se!

Små mini-vattenkannor som egentligen är myggljus står uppi i takstolen. Inhandlade i Jokkmokk förra året.
Hoppas någon känner sig lite sugen på att så eller skaffa ett eget lite glashus.
Jag kan lova massor av lycka och harmoni.

1 kommentar:

  1. Maken drömmer om ett växthus. På förrförra stället byggde han ett av gamla fönster som vi hade massor av. Ångrar att vi inte tog hand om dom gamla fönstren (fast var skulle vi förvara dom?), för visst vore det ljuvligt med ett växthus. Både för odling och för övervintring av växter!
    /Kram

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!