tisdag 27 december 2011

Doft av lakrits!


Anisisop Agastache anethiodora heter den här fina växten.
 Jag köpte den för två år sedan och planterade den i min nyaste rabatt i skogsbacken. Bladen doftar svagt lakrits och den passade väldigt bra in i miljön.
 Jag är supernöjd.

Anisisop räknas som halvhärdig, dvs. kan odlas i stora delar av landet men behöver en solig, skyddad och framför allt väldränerad växtplats, vinterfukt gör lyckan kort.
Den självsår sig så det gäller att hålla efter om man inte ska få den överallt, fast det är snyggt med mycket om man har plats.
Jag har givit bort småplantor till några som beundrat den.

Vacker färg!
Den gillas inte bara av mig utan
fjärilar, bin och humlor tycker om den också.

 

Det är en kryddväxt, där blad och blomma används till te eller som krydda färsk eller torkad. Bladen smakar lakrits och skördas bäst före blomning. 
Frön kan användas som krydda i t ex bakning.
Jag har inte provat varken the eller bakning men ska skörda nästa säsong.
Det kan ju bli fina julklappar, små påsar med hemgjort örtthe.
Kan säkert bli fin som eternell med.

Kram
Pia Gustafsson

1 kommentar:

  1. jag har haft Anisisop på kolonin men där är det fuktig lerjord så tyvärr har den dött ut men ska köpa en planta hit till trädgården här kommer den nog att trivas i sandjorden,ha en fin kväll,maggan

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!