fredag 16 december 2011

Purjolök!

Nej nu måste vi ta hand om purjolöken tyckte maken.
Vi kan ju inte bara låta den stå där ute.
Jag som inte riktigt är på hugget stånkade lite. OK!
Du får hämta och göra grovjobbet!
Visst, Ut for han och en stund senare var diskhon full med purjo och kålrot.
Med lätt hand så sköljde, rensade och skivade han upp
den fina purjolökarna i tunna skivor.
Det är bra med händiga karlar!
Jag behövde bara hämta burkar och lägga i skivorna i dem.
Enkelt!
Sedan var det bara att stoppa in dem i frysen.
Jag hittade ett recept på" recept.nu "och den här pajen
 passar utmärkt till skinka, korv och kött.
Den går att äta utan kött och korv med. 
Det passar ju jättebra på julbordet eller hur?



 Purjolökspaj
(Antal portioner:6)
Ingredienser
1 sats pajdeg:
150 gr. smör, 3 1/2 dl. vetemjöl 1/2 dl. kallt vatten
 Fyllning:
5-600 g. purjolök, finskivad, 3 msk. margarin, 2 st ägg, 2 dl. kaffegrädde, 100 g. riven ost,
 1 krm. paprikapulver salt och peppar


Gör så här

1. Pajdeg: mixa en smuldeg av smör och mjöl. Tillsätt vattnet. Arbeta snabbt ihop degen. Lägg den i en plastfilm i kylen 1 timme.
2. Sätt ugnen på 225°.
3. Fräs purjon mjuk med margarinet, låt svalna.
4. Ta fram pajdegen ur kylskåpet. Kavla ut degen och klä en pajform, tryck till runt kanterna och nagga botten. Förgrädda pajskalet 10 min. Ta ut formen.
5. Vispa ihop alla ingredienser till fyllningen, tillsätt purjon och slå i pajskalet.
Grädda klart ca 20 min.

Fredagsmys!

Kram från
Pia Gustafsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!