lördag 10 december 2011

Trädgårdsdesign.

I september  2011 började jag läsa på distans lite grundläggande trädgårdsdesign.
Jag älskar ju att rita och planera inför olika projekt och tillbringar nästan all min lediga tid i min trädgård eller i någon annans.
Maken byggde ett lite kallväxthus åt mig för fem år sedan och om jag vetat att jag skulle använda det så flitigt som jag gör så skulle det ha blivit lite större.
Kan tilläggas att det fanns inte någon ritning på det utan det kom till på fri hand.


Nu var det ju det där med utbildningen, tuffare än jag trott
och inte fick jag ta tjänstledigt en dag i veckan för studier som jag hoppats på.
Nej jag beslöt att lägga det på hyllan tills efter jul.
Jag ska bara arbeta 50% ,så då hinner jag med.
På hyllan var väl inte riktig sanning,
för varje torsdag är det chatcafé om olika ämnen i kursen.
Jag sitter som klistrad där vid datorn.
Massor av bra saker lär man sig  och att följa trädgårdsbloggar är också bra kunskap. Latinska termer och växtnamn kan man nöta på lite då och då.
Söka på webben efter intressanta uppsatser och läsa går lätt som en plätt.


 
MEN...
Ritandet ligger på hyllan.
Mina så amatörmässiga gamla ritningar ser helt plötsligt fåniga ut.
Självförtroendet sjönk kan jag lova.
Jag behöver träna massor på det och latin.
Färg och form känns som en enklare del och att göra växtporträtt
kommer nog inte heller bli så svårt.

 


Motivation är ett annat ord som just nu saknas lite.
Det där med att samtidigt vara ute och jobba med växterna,
lökarna och jorden när man gör teorin tror jag är en bra motivation.
Nu känns det motigt att gå ut i den gråa världen.
Tur att man fotat och sparat bilder och minnen.
Tur att det finns inomhusväxter att pyssla med och frökataloger.
Tur att kursen är under ett år, så jag har gott om tid på mig innan jag ska lämna in min trädgårdsdesignade ritning för bedömning.

(Amatörritning del.1)

(Färdigt för sådd, Del 2)
(skötsel. Del 3)



(Skördetid  Del 4)



 Det här var ett litet projekt men ändå från grunden.
Först en plan sedan en ritning.
Lite snickring och inskaffning av material och sedan massor av mysigt trädgårdsjobb. Slutligen ,
belöningen som i detta fallet är skörden.

Ha en bra lördag!
Pia Gustafsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!