måndag 2 januari 2012

Ett annat besök!

När jag hälsar på hos någon som har trädgård så tar jag gärna en sväng, om jag får.
Jag har ju ofta kameran med mig så det blir lite bilder tagna.
Jag minns när jag var i de yngre tonåren ock min mamma gick runt med sin
instamatic kamera och glatt fotade sina blommor.
Jag tyckte hon var lite larvig och fattade inte vitsen med alla bilderna.
Nu vet jag bättre och i dag tänkte jag att ni skulle få hälsa på i hennes blomstertäppa.

Här har hon lagt några rödplistel  Lamium purpureum i en stor kopp och så efter ett tag så reser de sig upp som stolta tennsoldater.

På väggen en ampel med pelargoner.

Alltid en femtunga på samma plats, år efter år.

I rönnen som ger skön skugga till altanen hänger det en  storblommig fuchsia.
Det brukar hänga en del annat också som trivs där i halvskuggan.

Hängpetunian som är väldigt fin tycker jag.

På en trappa som aldrig används ställer hon alla möjliga sorter.
Nära vattenkannan och med lite regnskydd från takfoten.

Gul knölbegonia!

En underbar buskros som jag inte kan namnet på.
Om någon vet så berätta gärna för mig.

I växthuset står lådor och amplar på tillväxt.
Pappa lagar och byter trasiga glas mot korrigerad plast på vissa ställen och
 så tätas det med väv och lite annat smått och gott.

Är avundsjuk på att hon har större växthus än jag har,
men vi delar på plantor hon och jag.
Jag brukar dessutom få hjälpa till med det tyngsta jobbet eftersom
hennes krafter inte riktigt räcker till längre.
Det gör jag  mer än gärna men helst ensam.

En riktigt snygg och lite ovanlig petunia.


En liten fläkt med termostat håller nattfrosten på avstånd.
Hennes tagetes är alltid större och kraftigare än mina.
 Det är kanske ljuset eller gödningen, vem vet?

Mamma köper ofta lite halvfula, lite vissna växter för halva priset och
så tar hon hand om dem och de blir så fina.
 Massor med kärlek, gödning och vatten så klart.
Ja det var det.
Hennes trädgården tar vi en annan gång.

Kram!
Pia Gustafsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!