tisdag 13 mars 2012

Redskapsvård.

 Titta till komposten
 stog det på min "att göra lista" i förmiddags. Inte mycket till liv där inte, ingen endaste liten mask syntes, men varmt var det ändå. Hela vintern har vi kastat i potatisskal, kaffefsump,  och annat från hushållsbestyren. En halvrutten vitkålsstock några rosstjälkar och lite annat smått och gott samsades där i den gröna behållaren.
 Jag rörde runt lite med grepen och så strödde jag lite rafs och gammal jord överst.
 Om några dagar så kanske det börjar hända något.  
Grepen ja, det var ju just det som jag kom på där ute i solen.
 Den ser rätt sliten ut, faktiskt så har den gått av i skaftet.
Funkar ändå bra till komposten dock.
Undrar just hur alla andra redskap har det.
Bakom friggeboden står resten av redskapen, ska verkligen ta tag i dem i morgon. Lite sandpapper och träolja ska nog få dem att bli fina igen. Saker kan ju inte hålla för evigt men om man sköter om dem lite så kanske de hänger med ett tag till.
Hoppsan tänker ni kanske, det skulle hon ha gjort i höstas. Ja visst men jag gjorde ju inte det, är lite trött på höstarna och inget är alls lika roligt som nu på våren.
När jag är på loppis eller på auktioner så tittar jag lite extra efter redskap, har man tur kan man få en kratta eller spade
för en billig peng. 
De kostar ju annars en del om man ska ha bra och rejäla saker.

Den här gamla trotjänaren ser väldigt sliten ut men så används den flitigt också.
Hur har ni det med era redskap?
Är det något som är er favorit, ett och annat som man
inte kan leva utan?
Jag älskar ju mina räfsor jag,
det roligaste jag vet på våren är att räfsa och kratta.
Det blir så fint och snyggt när man är klar och så får man gratis motion och styrka i armarna. 
Tror jag ska köpa mig en ny plasträfsa, gärna en lila eller rosa.
Alltid bra med flera om man får oväntat besök.  
Sedan smakar kaffet extra gott på trappen.
Eller hur?


1 kommentar:

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!