måndag 30 april 2012

Kratta och sopa, gräva och rensa.

Spelar ingen roll vart jag är,  kan inte låta bli att ta tag i krattan, sopen, spaden eller rensjärnet. Jag vill ha fint omkring mig. Har faktiskt krattat en hel strand en gång och rensat bäckar m.m.
Ja, det är jag det!
Suckar djupt när jag passerar en förfallen tomt
till ett vackert hus, måste kommentera ett färgflagande trähus
och stöna över varför inte folk använder sina växthus.
Knäpp! Ja lite grann kanske...


På jobbet hade vi minimalt med barn idag. När jag kom så hade kollegan redan börjat borsta bort grus från vår enda gräsyta på gården, den runt flaggstången.
Sand och grus i all ära men inte överallt.
"Ökenvarning" på somrarna på den gården.
Jag hämtade räfsan i förrådet.
 En synbar förändring efter bara någon timme.

Gården
 Men finns det ingen som sköter om gården undrar ni kanske?
Mja eller Nja inte så bra i alla fall.

Här är ett bra exempel på hur grus/sand tagit överhand på en förskolegård. Visst ser det trist ut?


Sedan finns det så klart förskolor med otroliga möjligheter i utemiljön. Där miljön skapar kreativa tankar hos barn och utvecklar alla sinnen.

 Fantastiskt tycker jag.
Vad lärorikt! Vad roligt! Vad trevligt!
Här lite annat, med kojor och låtsas-skepp.
Kanske det vore en framtid att designa
förskolegårdar som är
pedagogiska, lärorika och smarta för barn att vistas i.
Tål att tänkas på!


3 kommentarer:

  1. Mmm, visst är de flesta förskolegårdar dötrista!

    Känner nu att jag skulle kunna skriva tio sidor här, men ska försöka behärska mig och säga att jag tycker att förskolegårdarna (precis som resten av förskoleverksamheten för den delen) borde göras lite mer "verklighetstrogna".

    Där borde finnas samma möjligheter som i en vanlig trädgård, dvs lite riktigt trädgårdsjobb för barnen att delta i, pågående projekt att engagera sig i osv. Behöver inte alls vara något märkvärdigt bara lite liv och själ. Tyvärr kan det väl aldrig bli så så länge man underbemannar så att verksamheten i många fall urartar i ett renodlat barnväkteri.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad roligt att få lite respons på detta ämne. Glömde skriva att barnen deltog i arbetet på gården. Har gjort några försök med odling i pallkragar. Barnen älskade att få vara med från sådd till skörd av morötter och jordgubbar. Vi hade solrosor ett år som de sedan fick måla av.Eftersom det inte är bemannat på nätterna så besöks gården oxå av vissa ungdomar som måste förstöra allt de ser. Kan också skriva 10 sidor om förskoleverksamhet men inte här. Kraaam Mamma Brötis.

      Radera
  2. Man kan ju undra varför kommunerna tycker att barnen ska ha en torftig ute miljö.
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!