tisdag 1 maj 2012

Lite stressad!

Pling!
Jag vaknar av mig själv redan kl. 05.30. Jisses jag kan ju inte kliva upp redan, på 1:a Maj. Snurrar runt som en kebab i sängen och beslutar mig ändå för att kliva upp vid 07.00. Kaffebryggaren på, äggen i kastrullen men tankarna är någon helt annan stans. Nämligen ute.
Ute i vår trädgård som ska visas upp för allmänheten i "Öppen trädgård"


Ni vet ju hur det ser ut nu... Stora stenar huller om buller, en sönderkörd gräsmatta, rabatter som ska ändras och växter som ska flyttas. Liljebaggarna ska utrotas, gödning till alla, rensning av kirskål och maskros. Allt ska vara perfekt! Jobba, jobba, jobba!  

 
Poolen i byggsats! Allt ska vara klart när det är dax.
I mitt huvud så finns den färdiga bilden,
den som vi ska visa för besökarna.
Växthuset är fullt av plantor som ska antingen skolas om eller härdas en del ska sås på friland och gurkor och pumpor ska växa till sig.  Det roligaste jag vet, men ändå...

Hur ska jag hinna? Veden ska travas in, har hunnit en del redan,
( Wow sååå Snyggt!)


 Jag har inte sått i köksträdgården, inte satt varken potatis eller lök.  Sedan är det ju faktiskt VÅR...

Jag måste njuta av allt det vackra och ha tid att bara sitta ner och
titta på tulpaner och kejsarkronor.
Tid att lyssna på fågelsång och knoppar som brister. 

 STOPP!
Jag tar en sak i taget...
Jag kommer att hinna, vi gör det bästa vi kan.
Jag har god hjälp av maken, humlorna, fåglarna och maskarna.
Stressen rinner av sakta men säkert...
Jag älskar det ju, livet där ute bland ogräs, liljebaggar och stora stenar som ligger fel.

Det kanske är just det som är ett liv i en trädgård.



2 kommentarer:

  1. Det är ju kul att ha något att jobba mot - då blir det lite mer "nerv" i trädgårdsjoxandet. Som alltid - det är ju vägen till fram till målet som är det roligaste...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jisses vad mycket att göra och så du ligger i, puh!!! Men det är ju samtidigt ett intresse och det underlättar ju. Och du har så rätt, det går inte annat än så gott man kan!!! Lycka till med allt, det ska bli kul att följa dina planer:))

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!