fredag 27 juli 2012

Ljuvliga krassen!

 En av mina favoriter, krassen. Just den här buskkrassen Alaska med brokiga blad är såå fin och färgen på blommorna är verkligen härlig. Har haft krasse i alla år jag kan minnas, även som barn så odlade jag krasse. Lättodlad och kul!
Kan liksom inte låta bli att köpa några påsar varje år. Man kan ju använda blommorna i sallader och fröna som kapris.
De varierar från ljust orange, nästan åt det laxrosa till
mörkare nyanser. Jag har en gul klättervariant eller det heter ju slinger.. som är väldigt frodig också.
Blir inte trött på dem alls utan tvärtom.. vill bara ha mer. Nu har det äntligen blivit lite varmt här på dagarna men nätterna är kalla och olustiga.  Värmen gör ändå att det tar hus i helsike på växterna. Det växer så det knakar och det kommer snart att bli fullt med blommor lite här och var. Ångrar alltid att jag inte satte fler krassefrön. De kan man i alla fall lita på. De andra klätterväxterna är jag så besviken på, Spanska flaggan, Kejsarvindan och svartöga de vill absolut inte växa eller blomma så som jag tänkt.
Nej Tacka vet jag Krasse!
Det gillar jag.
Gillar ni krasse?
 





3 kommentarer:

  1. Jaaa, tillhör favoriterna brukar ha lite olika sorter varje år. Nu har krassen mitt cementrör börjar blomma.
    Alaska med sina brokiga blad är superfin.
    Trevlig fredag
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så vackert med krasse!!! Tänker varje år att jag måste odla det hos mig men det blir aaaaaaaaaaldrig av, fattar inte varför!!!! Jättefina foton!!

    Kraaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  3. Riktiga vitamininjektioner för humöret:) Mina krassefavorit är de ljusgula t ex 'Milkmaid'.

    Ha en finfin söndag,
    Rebecca

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!