måndag 22 oktober 2012

Vintergrön ersättning.


 Grannen har rivit ned sitt staket och ska riva en byggnad eller uthus som gränsar mot oss. Nu vill jag gärna ha något högt och snyggt insynsskydd. Antingen så blir det ett plank, eller en häck. Men jag vill ha det lite privat året runt. Då bör det ju vara en vintergrön häck.



Det här husen ska rivas och då vill jag ha något annat där.

häckar
bilden lånad här.
Snittmispeln 'Red Robin' (Photinia x fraseri) är en mycket unik och glänsande vintergrön häckväxt! Det har jag fattat men hittar inte om den växer snabbt eller är härdig här hos mig. Den är ju riktigt snygg tycker jag, påminner om en rhodedendron. Någon som har erfarenheter av denna växt?




3 kommentarer:

  1. Tyvärr vet jag ingenting om växten, men det trodde du nog inte, hahha ;-)
    Varför inte ett plank som du kan odla mot? Och kanske få lite vindskydd od?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej,
    åh den är underbar! Glansmispel tror jag att den kallas?!?
    Tyvärr funkar den inte så bra hos oss i Sverige. Med vintertäckning här nere i Skåne i zon 0 eller 1 kan den ev. funka, men riserar att frysa ner kalla vintrar.

    Vad kul att få fundera ut något nytt mot grannen :-D
    Kram, Eira

    SvaraRadera
  3. Tack för detta Eira. Jag ska lista ut något..

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!