lördag 12 januari 2013

Om fröer!

Bilden från clipArt
I går visade jag ju några bilder från en frökatalog. Jag fick frågan om jag skickat efter där förut. Svaret är nej. Nu undrar jag lite om just fröer. Priserna så klart, är det billigt eller dyrt ? Hur lång leveranstid är det? Finns det några garantier när man köper fröer? Vad betyder egentligen F1 hybrid? Jag tar ju reda på det så klart. Kan ju inte sitta här helt ovetande heller.


Garantier: 
För att få sälja och förpacka fröer i Sverige krävs tillstånd hos 

Jordbruksverket och det finns ett 

omfattande regelverk som måste följas.  

Jag tittade på några olika frösäljare och hur dom

 marknadsförde garanti och säkerhet, miljö m.m. 

Då upptäckte jag en hel del faktiskt och mitt råd 

 är att kolla lite extra på det för det fanns vissa skillnader. 

Jag vill inte hänga ut någon eller

 rosa några så jag säger bara att det var värt att undersöka lite

 faktiskt. Om man tycker att det är viktigt vill säga.

bild från clipArt

 F1 betyder första generationen efter en korsning. För att skydda sorten mot egen fröuppdragning använder man en sådan F1-korsning som bruksfrö. Det betyder att den enda som kan få fram dugligt frö är den som är ägare av båda föräldrasorterna. Om du försöker så frön av en F1 sort kan du få vad som helst i F2 generationen där växten ofta inte alls liknar moderplantan.

Jaha då vet jag det !
Jag tar gärna emot tips på bra leverantörer så klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!