lördag 5 april 2014

Bland vivor och tuppar


Jag gräver ut mina primulor i rabatten när dom ser tråkiga ut här inne. Nu börjar förra årets att blomma. Bladen ser så goda ut tycker jag fast man ska ju inte äta dom,  inte vi i alla fall.
 
Men vänta nu... vi kanske kan smaka lite? Grannens tuppar och höns hade hittat hit i går. Ni vet gräset är ju grönare på andra sidan staketet.
 
 
Greta och Spättan fixar i min zinkbalja. Grannarna blev lite förskräckta och trodde att jag skulle bli arg. Det blev jag inte. Jag blir faktiskt glad av höns och skulle vilja ha egna. Nu måste man tänka på allt jobb också inte bara på det roliga. Man måste ha folk som passar dom när man är borta tex. Mocka och utfodra, vattna och städa hönshus. Nej jag ska nog fundera lite till innan jag ber maken bygga ett hönshus. Vilket jag föresten redan gjort i min iver.

 
En blå primula med stora blommor. Lyser upp i fint rabatten, det gör min trä-tupp också. Han behöver ingen tillsyn nästan, inte gal han heller.
  Det får nog bli så att jag köper hönsskit och ägg och njuter av grannens höns ett tag till. Det är ju bara att öppna upp lite i staketet vet ja när hönslängtan kommer smygandes.

 
 

3 kommentarer:

  1. Jo, det går att skratta åt om man får ett enstaka besök i zinkbaljan. För egen del tappade jag tålamodet när jag upptäckte att ALLA perenna frön jag sådde i höstas försvunnit och all ny jord låg finfördelad över hela gården. Nä, mina åkte in i hönsgården för ett par veckor framåt (och de är SÅ kränkta)

    Ha en skön lördag Pia!

    SvaraRadera
  2. Så söta de är där i zinkbaljan! Gillar också höns, men tror inte att grannarna skulle gilla att jag hade de i min trädgård, jag får njuta av dina bilder i stället/ Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Jaså du gör precis som jag, planerar ut alla gamla primulor! Det har jag hållit på med i många år, men så har jag ju flyttat ett antal gånger också, så det kanske jämnar ut sig annars kunde de nog ta överhanden, nu blir det tet-a´-teten som gör det istället....och vet du vad, idag såg jag även att mina gamla röda primulor börjat blomma, de vita har blommat ett bra tag nu, men den som väntar på något gott....

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!