söndag 18 september 2011

Minne från Dalarna!

Det jag nu kommer att berätta har hänt för ca. 10 år sedan men jag tycker att ämnet är högaktuellt.
Vi som på den tiden vårdade vår kära svärmor, farmor och mamma i hennes sjukdom altzhimers.
Vi skulle få
avlastning några dagar .
Vi beslöt att ta en sväng till Dalarna.
Vår nuvarande tonåring var ju då fem år och vi ville överarska med tältning och
 ett besök på dinosaurieparken i Furudal.
Resan dit är ju inte så lång, men för en femåring väldigt lång. Jag ville ju se Sundborn och Carl Larssons hem. Väl där så visade det sig att inträdet var dyrt och det skulle ta minst en timme i guidad tur så, jag avstog.
Vi fikade och tog en "Myrstack" Hoppsan vilka rövarpriser...

Vädret ändrade karaktär från sol till regn, så tälta kändes inte så spännande.
Lugn, bara lugn det här fixar jag... Ett besök på turistinformationen kommer att ge oss en övernattningsstuga.
Barnsemester.se

Nu börjar det hemska. Jag kliver in på turistbyrån i Sundborn och förväntar mig en dalkulla i folkdräkt som ska hjälpa mig.
Vad möts jag av?
En piercad ung svarthårig svartrockare.
Hjälp! Vad händer? kan hon verkligen hjälpa oss?
Nej! Det kunde hon inte.
Hon tuggade tuggummi och sa,
jag vet inte det ja...
Ok vad gör vi nu?
Vi åkte ändå till Furudal där dinosaurierna hägrade.
Vi hade tur, det fanns en campingstuga ledig.
Regnet fullkomligt öste ned.
Morgonen efter så undrade vi i receptionen när dinoparken öppnade.
Den finns inte kvar, den är flyttad till Skåne.
Vi höll oss för skratt. Jag lovar!

Nu gällde det att hitta ett bra alternativ.
Jag vill åka hem, sa femåringen med gråten i halsen.
Lugn, bara lugn vi kan åka till Tomteland.
NEJ! jag vill inte Jag vill ha Mac donalds hamburgare NUUUU!!!
Men ska vi kanske åka och titta på där man gör Dalahästar? Jaaa. Sagt och gjort.
Vi begav oss till Nusnäs och åter igen möts jag av mina fördomar...
In på denna minimala tillverkning( det kallas fabrik) möts vi av folk från Ukraina tror jag.
Ingen kunde tala Svenska och jag försökte att få köpa en Dalahäst eller kanske få måla en själv.
Nej, ingen begrep ett dugg. SUCK!!!
Jag köpte en stor omålad dalahäst till min samling.

Tänk er nu att ni åker någonstans till Afrika..
Ja, just det och ni kommer fram till en liten by där det säljs afrikansk hantverk.
Tänk er in i den situationen ett tag.

hoodboard.se

Ok nu är ni på semester i Afrika någonstans och så kommer ni fram till ett ställe där det tillverkas tex.
sådana här fina trämasker.
Vad möter ni då?
 Jo, ett gäng Gotlänningar som jobbar frenetiskt med täljknivar och annat!
Hur skulle det kännas?
Va?
 Ja, Jag är hemsk. Men jag är inte rasistisk,
jag är fördomsfri och visste inte att jag bar på sådana konstiga tankar.



Nu skrek femåringen högt, jag skrattade hysteriskt och maken körde bilen i alldeles för hög hastighet mot Sälen!
Två dagar avklarade och en kvar av denna avlastningsresa.
Sälen i en fjällstuga fullt utrustad
med micro, spis, vinglas, tv och sköna sängar.
Jag åker och handlar lite så ska det snart bli middag,
säger maken.
Underbart! jag förväntar mig en köttbit, lite rött vin och tända ljus.
Romantik i fjällmiljö det är grejer det!
Stressen lägger sig jag njuter en sekund
av denna fantastiska resa.
Det blir falukorv och snabbmakaroner,
kunde inte komma på något bättre.
Mitt hjärta höll på att brista.

Borta bra men hemma bäst!

Pia

1 kommentar:

  1. Hahaha, Pia! Härlig historia du bjuder på även om jag fattar att det inte var så kul just då! Fördomar eller ej, vissa möten är oväntade, ibland blir man positivt överraskad- fast ibland inte alls!
    Kram

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!