torsdag 15 december 2011

Rabatten vid dammen!


 Mot grannens gamla garage så fanns
 det en liten ynklig vit syren( syringa vulgáris) och en röd bondpion (paeónia x festiva)
när vi flyttade hit den första gången.
Sedan växte det mest ogräs och lite vildblommor där.
Året är 1979
Vi brydde oss inte i början för,
med en tomt på nästan 3000 kvadratmeter så fanns det massor av annat att göra.
 Men vi planterade ett äppelträd  (transparante blanche) när vi gifte oss. 
 Så småningom dolde det utsikten.
Sedan flyttade vi.

Nästa gång vi flyttade hit var 1995.

Några år senare grävde vi ner en liten damm i plast,
sådana man kan köpa nästan var som helst.
Vi planterade lite dagliljor (hemerocállis)  runt dammen och tog hem vattenväxter
från sjöstranden. Äppelträdet fick något fel så det tog vi ner och
nu syntes allt med nya ögon. 


Försommar  2010
Det var svårt att gräva där vid väggen,
nergrävda gamla takpannor och torr jord som var full av rötter och sten.
Jag bestämde mig för att prova marktäckning ett år.

I framkanten på den nya rabatten gick det lättare
jag snörade upp och grävde bort gräsmattan.
Tillsatte lite ny jord, gödslade och planterade ner allium och senare på hösten även massa tulpanlökar och prydnadsgräs. ( Miscanthus sinensis 'Strictus)
Jag delade mina funkior (hosta)  En höstanemon (Anemoné hupehénsis)
fick också flytta hit.
Sedan var det bara att vänta på resultatet.


Våra plaständer och den hemgjorda storken
står och tittar om det kanske kan finnas något gott där i vattnet.
Om de tittar noga så sitter det en groda där till vänster om snörpinnen.

Jag vände lätt jorden året därpå och så fick ettåringarna ta plats.
Nu är det Augusti 2011 och tagetesen  "starfire"blommar för fullt.
 Men det har visst hamnat något annat konstigt där med.


Vi ställde ut en bänk under syrenen och på stubben från äppelträdet står ett bollkryss.
 Grannarnas "byggbod" tillika nya bostad  kom dit på grund av hussvamp i deras hus.
Jag hade gärna haft ett rött plank hela vägen som ni kanske förstår.

Konst i rabatten gjorda av gummihandskar, golvspackel och armerings järn.
Nu är det vinter där vid damm rabatten
och jag ska väl ändra lite på vissa saker när det blir vår.
Längst bak i prydnadsgräset växer nämligen en
Ålandsrot  Inula helenium (grande aunée) och den kvävs nästan.
Jag ska hitta fler perenner  som är lite lägre i framkant
och försöka få en jämn blomning från vår till höst.
Grodan har klarat sig undan de hungriga fåglarna,
han sitter där så snällt på en sten och glor.

Har ni bra tips på växter som skulle passa här? Zon IV halvskugga.

Kram från
Pia Gustafsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!