måndag 28 maj 2012

Vilket skuggblad kan det vara?


Vill visa en trevlig perenn som vi har i vår trädgård. Tycker om den för att den är så stor och för att bladen påminner lite om kastanjens på något vis. Vi köpte den för några år sedan och den har väl stått och tjurat lite, men nu när jag grävde runt den ordentligt och hävde på hönsgödsel så satte den fart. 
På etiketten stog det skuggblad minns jag men inget annat kommer jag i håg. Tycker det ser ut som (Rodgersia 'Elegans') Fingerrodgersia
Höjd: 100 cm blommar i juli augusti står det.
Men den har ju redan så fina knoppar.

Rodgersia podophylla ser ut så här. Bilden kommer härifrån

Rodgersia pinnata 'Maurice Mason' Skulle det kunna vara också.
Vetgirigheten blir värre med tiden.
Vill ju veta vad man har där ute så klart.
Jag får se hur den blir senare och jämföra lite.
Den är fin vilken sort det nu än är.

 

3 kommentarer:

  1. Vilka vackra blad! Ja, ibland behöver man gödsla för att det ska sätte fart. Kram Therese

    SvaraRadera
  2. Snygg. Det ser ut att likna en kastanjerodgersia Rodgersia aesculifolia tycker jag.

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men, Tack Anna tyckte ju att de liknade kastanjeblad.

      Radera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!