tisdag 13 september 2011

Latin!


Bilden ovan är hämtad från wikipedia.

Ligger och läser latinsk ordlista.
Jag har ju svårt att bara ligga och göra ingenting
 trots att jag är sjuk och inte borde göra något alls.
Nackdelen med bärbar dator.

Jag ska ändå försöka lära mig lite ord som förekommer i växtnamn. Tex. "sempervirens" som betyder
ständigt grönskande.
Murgröna eller som den heter på latin (Hedera helix )
är ju en sådan ständigt grön växt.

Jag tycker den är väldigt vacker och har försökt att få den att övervintra i min trädgård.
Men ack nej, den vill inte.
I skåne och på Öland där slingrar de sig upp bland träden i skogen, så fint och trollskt.
Jag får nöja mig med att ha den i krukor
både inne och ute.

Jag tycker det är läckert att dekorera bordet eller använda murgröna i en dukning.
Det blir lite mer levande då.


Nästa latinska term får bli officinalis det betyder
apoteks, läkemedels,
 kan ju vara bra att kunna i dessa förkylningstider.
Kanske man kan göra egen medicin för jag hämtade just ut salvor m.m för ca. 500:-
Mindre kul faktiskt.
Trösten är ju att jag förhoppningsvis ska bli frisk.


Kram/ Pia


1 kommentar:

  1. Nu blir man ju nyfiken på vilken zon du bor i.... eftersom murgrönan är en tämligen enkel växt att få att trivas...
    Jag ser att var sjuk, hoppas du är kry igen.
    Kul att du fick ordning på bild-frågan:-)
    KRamkram H.

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!