söndag 18 mars 2012

Äta pelargoner?



Min granne kom igår och frågade om jag hade dr. Westerlunds blomma Rosengeranium (Pelargonium × graveolens) . Nej, men jag har en annan doftpelargon sa jag då. Jo, hon sa sedan jag skulle vilja prova att göra pelargonvin. Jag googlade lite idag efter recept men tji fick jag,  fast jag hittade massor med andra roliga saker som man kan använda pelargoner till.

Det kanske finns någon där ute som gjort vin av pelargon?
Vad sägs om det här? Enkelt och kul tycker jag.


Pelargonvinäger
Till detta behöver du en fin glasflaska, vitvinsvinäger av bra kvalitet, blad och blommor av doftpelargon t.ex. sorterna
Pelargonvinäger
Glasflaskan fylls med pelargonblad och blommor, slå sedan på vitvinsvinäger.
Låt stå någon vecka innan du använder den.
Om ni vill ha flera roliga recept så kolla in här.

Sådant är ju roligt att ge bort i present, kanske en liten påskgåva?
Snyggt att ha framme på bänken också.




2 kommentarer:

  1. Vaaa, aldrig hört talas om pelargonvin! Hmmmm, undrar hur det smakar, blev ju allt lite nyfiken nu:)))) Ja, varför inte:)))

    Önskar dig en fin söndag!

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  2. Irene har recept på pelargonvin hon bjöd på det när det var öppen trädgård förra året! Jag tyckte det var gott. Om du vill ha en Westerlund kan du ta en av de två som står i Erikslund.

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!