tisdag 20 mars 2012

Lite gult och lite blått!


Härliga kombinationer i en av mina rabatter.
Bägge lika tåliga och lättskötta.
Jättedaggkåpan och Bergsklinten.
Jag gillar den limegul/gröna färgen hos daggkåpan och den härligt sirliga blå klinten. Kontrasten mot de lite håriga och spetsiga bladen som är rätt hårda i sin form.
Tillsammans med daggkåpans runda och lite taggiga form på bladen så skapas en fin harmoni tycker jag.

Kollade lite på några bilder av mina perenner och dessa två är ju väldigt bra sorter , i alla fall här i Uppland. De växer fort, de sprider sig, de är lätta att dela och de är fina snittblommor. Man kan säga att de fyller upp rätt bra i den perenna rabatten.
Vad tycker ni, är de något att ha?

1 kommentar:

  1. Japp. Håller helt med. Och klipper man ner bergklinten efter blomning håller den ju sig snygg också. Annars blir det ju lite skräpig. Har den lite överallt i trädgården. Har inte lika mycket daggkåpa som jag skulle vilja. Men jag jobbar på det :-))

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!