måndag 26 mars 2012

Vatten i miniformat.


Vår dröm om att bo vid en sjö,  vid havet eller en rinnande bäck kommer kanske aldrig bli sann. Men man vet ju aldrig och medans vi går i ovisshet så gör vi vad vi kan. En enkel plastgjuten minidamm grävde vi ned i trädgården,  ja en sprutande fontän köpte vi också med lampor och allt. Den slammade igen och så brann motorn men dammen finns kvar och runt den lite vackra växter. Nu ångrar vi att den inte blev större men,
 lite är bättre än inget.



Några tulpankronblad simmar runt som små hjärtan.
 Det finns alltid något spännande där vid den lilla dammen. Fåglarna, särskilt rödhaken tar sig gärna ett morgonbad där. Besökande hundar gillar vår damm också speciellt de vattenälskande raserna som flat coated retriver och
grannens labrador.


Lilla grodan sitter på rabarberbladet och troget vaktar dammen. Det finns levande grodor också och trollsländor. Spegelbilderna från asken och stenarna runt om skapar känslan av strand.

 Nere vid köksträdgården har vi en annan variant, ett ekfat med vatten för att grönsakerna ska få sitt. Ett näckrosblad behövs till insekterna som kommer för att dricka, så att de inte drunknar.
I år ska jag köpa riktiga flytvattenväxter.
Det känns bättre.
Vill du få mer vatteninspiration så finns det hos Charlotte på svenska trädgårdsbloggar.

5 kommentarer:

  1. Vilka jättevackra bilder! Och så fint med den sista bilden med vatten i tunnan!!! Nääää, man ska aldrig säga aldrig, så sa jag om att flytta nära vatten tidigare och du vet ju att jag bor vid stranden nu. Mycket hinner hända i en människas liv...

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  2. Så fin damm!!!Det är härligt med vatten i trädgården...
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen något speciellt med vatten, så befriande på nåt sätt! kram

    SvaraRadera
  4. Bara små vattenblänk tillför så mycket - man behöver ju inte ha en sjö! men det har ni ju snart - en badsjö. Önskar er lycka till med grävandet och att ni inte stöter på konstiga saker i backen.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej Pia!
    Tack för detta tipset, jättefint med vattentunna. Jag ska tänka på det där med bladet, att insekterna behöver det:-) Jag brukar lägga en lång pinne i min så att fåglarna ska kunna dricka utan att drunkna. Idag när jag kom ut så tittade en förskräckt liten ekorre upp över kanten till mitt ekfat, han var väl nere och tog ett dopp kan jag tro och kände sig tagen på bar gärning:-) Ursöt var den förståss!

    kramkram H.

    SvaraRadera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!