måndag 27 augusti 2012

Botaniska trädgården i Uppsala del 2

 

 Köksträdgårdsdelen!

Det var en fröjd för både öga och själ att strosa runt där och se på alla sorters grönsaker man kan odla. Det kallar jag för inspiration. Inte bara det, utan man lär sig också en massa.  
 Kronärtskocka (Cynara cardunculus, Scolymus-gruppen). Det vore ju spännande att ha men svårodlat har jag hört.


Sallad i mängder och olika färger. Snyggt!
Kål i mängder och olika färger Gott, nyttigt och sjättenyggt!
 
 Jag älskar den här färgen lite grågrönt, passar så bra till det mesta. Nästa år ska det bli vitkål hos mig. Det blir jag och kålfjärlilen som får brottas lite. Ska nog gå bra.Tänk dessa tillsammans med tagetes eller krasse. Ja eller ringblommor.
Åhh så mysigt!
Här ligger man i lä kan jag lugnt påstå. Det här lilla växthuset stog där bland odlingsbäddarna men det var låst. En bild genom rutan fick det bli ändå. Ha en bra dag!



4 kommentarer:

  1. På det där stället skulle jag inte ha något emot att vandra runt på...vilket underbart ställe.
    Ha en fortsatt fin dag
    Kram

    SvaraRadera
  2. Men gud så läckert!!!! Gillar att de blandat färgerna på bladverket!! Märker att jag börjar bli mer och mer intresserad av egenodlat, det har inte intresserat mig så där jättemycket tidigare. Får nog ta och odla lite mer nästa år. Eventuellt kommer vi börja så smått med fortsättningen av vårt växthusprojekt i höst, att göra ordning lite mer på utsidan:) Då kanske lusten väcks att odla:))

    Kraaaaaaaaaam och tack för fin inspo:)

    /aka

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du hittade till mig och att du valt att följa mig! Ser att du har inte mindre än tre bloggar! Är det denna du använder mest? Tänk vad olika gröna färger är vackert!

    Kram Ester

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder hemljuva hem och Simsalabim lika mycket.

      Radera

Alltid lika roligt att läsa din åsikt. Tack det värmer!